Coaching voor kinderen en jongeren in de Hoeksche Waard en omgeving
Volg je hart, want dat klopt!


Pesten en groepsvorming in de klas

De eerste weken van het schooljaar zijn inmiddels druk aan de gang en zijn voor je kind super belangrijk! Ze worden niet voor niets de Gouden Weken genoemd. Het zijn de weken waarin de groep van je kind gevormd wordt. Maar wat nou als pesten een onderwerp wordt in de groep van je kind of als je kind zelf gepest wordt?
Hieronder leg ik uit welke fases de klas doorloopt om een groep te worden en ik geef je tips voor wat je als ouders kunt doen in deze fase. Met name met het oog op pesten.


Groepsvorming
De weken van zomervakantie tot herfstvakantie zijn de belangrijkste schoolweken van het jaar. Groepsvorming is topprioriteit nummer 1 in de klas.
Na elke zomervakantie, bij elke nieuwe leraar, vindt er weer een nieuwe groepsvorming plaats. Gedoetjes, botsingen en druk gedrag horen erbij. Het zijn tekenen dat de kinderen in de klas bezig zijn hun plek te vinden. Met een goede begeleiding wordt er gebouwd aan een sterke basis waar je kind de rest van het schooljaar profijt van heeft.


Fases groepsvorming en tips voor ouders
De groep vormt zich aan het begin van het schooljaar volgens 4 fases:

meisje zit alleen op een trap

1. Forming (de oriëntatiefase)
Kinderen leren elkaar kennen, de groep zoekt naar veiligheid en structuur

  • Wat je als ouder kan doen in deze fase: wees geïnteresseerd in de klasgenoten van je kind. Vraag naar welke groepsvormende activiteiten je kind vandaag heeft gedaan in de klas en wat daarbij het meest boeiende was wat je kind ontdekt heeft over een ander. Deze fase kan soms onveilig aanvoelen voor je kind, dit hoeft niet per se een signaal te zijn dat er serieus wat aan de hand is. Heb je toch het gevoel dat er iets niet in orde is, ga dan in gesprek met de leerkracht.

2. Storming (de conflictfase)
De verhouding tussen de leerlingen wordt duidelijker, wie is er een leider, wie een volger?

  • Wat je als ouder kan doen in deze fase: wees alert op welke rol jouw kind in de groep heeft. Is hij/zij een leider of juist een volger? Op welke manier komt deze rol op jou over en op je kind? Vind je kind het prettig om deze rol te hebben? Ook in deze fase kan je kind zich onveilig voelen. Schroom dan niet om dit met de leerkracht te bespreken. Hij of zij kan dan als een goede steun fungeren voor uw kind.
Een jongen is verdrietig en heeft zijn handen voor zijn gezicht

In deze fase kan pesten een onderwerp worden. Kinderen die zich in deze fase gepest voelen, kunnen het beste dit bij de leerkracht aangeven. De leerkracht kan hier meteen op acteren en dit de kop in drukken. Houd je kind goed in de gaten en wees alert op signalen!

3. Norming (de normfase)
De regels, waarden en normen van de groep worden bepaald. Iedereen krijgt een taak in de samenwerking.

  • Wat je als ouder kan doen in deze fase: hoe komt jouw kind thuis? Is het blij en vrolijk, heeft het de volgende dag zin om weer naar school te gaan? Of is het juist het omgekeerde en komt het huilend thuis of wil het misschien helemaal niet meer naar school? In deze fase laten dit soort signalen de alarmbellen rinkelen. Ga dan vooral in gesprek met de leerkracht en praat hierover met elkaar. Ook als je kind niet zoveel laat merken, maar jij zelf het gevoel hebt dat er toch iets speelt.

Ook pesten kan hier de norm worden als hierop niet adequaat door ouders en leerkracht wordt gereageerd en gehandeld. Het is absoluut niet zo dat er niks meer aan te doen is, dat is er altijd, maar dit is wel de fase waarin het belangrijk is om direct in actie te komen.

4. Performing (de prestatiefase)
De groep wordt een team en is klaar voor samenwerking. Er zijn ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt.

  • Wat je als ouder kan doen in deze fase: blijf met je kind in gesprek en blijf alert op hoe je kind zich voelt. Het mooiste zou natuurlijk zijn als alles koek en ei is, maar ga in gesprek met de leerkracht als je toch een onderbuikgevoel hebt en er de vinger niet op kan leggen. 
Een meisje zit verdrietig en alleen op een schommel met haar hoofd en armen op haar knieen.


Call to action
Als je kind zich onveilig voelt in de klas kan dit voor onzekerheid en faalangst zorgen wat onder andere tot concentratieproblemen en onderpresteren kan leiden.

Wees niet te terughoudend in het zoeken van hulp. Als kindercoach kan ik daarin een goede steun zijn en je kind helpen het weer terug in zijn of haar kracht te zetten. 

Druk op de knop hieronder om een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen.

Ja graag! Bel mij terug voor vrijblijvend kennismakingsgesprek!